Kto może uzyskać wniosek?
Każda osoba, której akt dotyczy, oraz:
-
jej małżonek,
-
zstępni, wstępni, rodzeństwo,
-
przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,
-
osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu),
-
sąd,
-
prokurator,
-
organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,
-
instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.
Co musisz przygotować?
Dokumenty
-
jeśli chcesz dostać odpis dotyczący osoby z dalszej rodziny (która nie jest twoim współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem) lub osoby spoza rodziny - dokument, który potwierdzi twój interes prawny.
-
NIE musisz dołączać do wniosku żadnego dokumentu, który potwierdzi twój interes prawny, jeśli akt dotyczy:
-
ciebie,
-
twojego współmałżonka lub rodzeństwa,
-
twoich wstępnych lub zstępnych.
-
-
jeśli jesteś pełnomocnikiem – pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
-
jeśli płacisz przelewem bankowym – potwierdzenie przelewu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
Dane, których możesz potrzebować
Poniżej znajdziesz listę danych, których możesz potrzebować.
Do odpisu własnego aktu:
-
urodzenia: datę i miejsce urodzenia, serię i numer dokumentu tożsamości,
-
małżeństwa:
-
datę i miejsce urodzenia, serię i numer dokumentu tożsamości,
-
datę i miejsce zawarcia małżenstwa,
-
imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL).
-
Do odpisu aktu innej osoby:
-
urodzenia – dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL),
-
małżeństwa:
-
dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia (możesz podać inne dane, na przykład numer PESEL),
-
datę i miejsce zawarcia małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL współmałżonka).
-
-
zgonu:
-
dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL),
-
datę i miejsce zgonu.
-
Dodatkowe dane
Pamiętaj! Dodatkowe dane pomogą urzędnikowi szybciej przygotować odpis.
We wniosku możesz podać także:
-
urząd, który sporządził oryginalny akt – czyli zarejestrował urodzenie, małżeństwo lub zgon,
-
oznaczenie (numer) oryginalnego aktu.
W niektórych przypadkach system skieruje cię do automatycznego wydania odpisu aktu i nie poprosi cię o te dane.
Co musisz zrobić?
-
Kliknij przycisk Wyślij wniosek.
-
Zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem. Po zalogowaniu przejdziesz do wniosku.
-
Wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać odpis aktu.
Możesz to zrobić:-
osobiście – w dowolnym USC, do którego wysyłasz wniosek,
-
pocztą tradycyjną – na adres, który podasz we wniosku (nie zapłacisz za przesyłkę),
-
na swoją skrzynkę Gov (ePUAP).
Ważne: Pamiętaj, że na skrzynkę nie dostaniesz wielojęzycznego odpisu skróconego.
-
-
Wypełnij wniosek. Wpisz dane i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
-
Wybierz cel wydania odpisu (w niektórych sytuacjach wymagane będzie uzasadnienie).
-
Jeśli opłata za odpis jest wymagana – wybierz sposób płatności. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
-
Sprawdź wniosek. Podpisz go elektronicznie w wybrany sposób:
-
podpisem zaufanym,
-
kwalifikowanym podpisem elektronicznym (jeśli wybierzesz płatność online, ta opcja będzie niedostępna).
-
-
Jeśli wniosek zostanie poprawnie wypełniony i wysłany do urzędu – na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
-
Odbierz odpis aktu w wybrany wcześniej sposób. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
Uwaga! Odpis aktu stanu cywilnego przesłany na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym XML lub PDF. Nie drukuj go – przekazuj tylko w tej formie. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.
Ile zapłacisz?
-
22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
-
33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
Jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.
Jeśli wysyłasz wniosek online, masz do wyboru 2 sposoby płatności:
1. Płatność online. Zanim przejdziesz do wniosku, sprawdź:
Uwaga! opłata za odpis aktu zostanie powiększona o koszt poniesiony przez operatora płatności (59 groszy).
2. Przelew bankowy lub pocztowy. Zanim przejdziesz do wniosku, przygotuj potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej:
-
Uzyskaj numer konta urzędu, do którego składasz wniosek. Jeśli nie znajdziesz go na stronie urzędu – skontaktuj się z urzędem.
-
Zapłać za wydanie odpisu przelewem bankowym lub pocztowym.
-
Przygotuj potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej. Może to być potwierdzenie pobrane ze strony banku lub zdjęcie potwierdzenia papierowego.
-
Dołącz przygotowane potwierdzenie przelewu do wniosku.
Odpis aktu możesz dostać bezpłatnie. Nie zapłacisz za odpis, jeśli potrzebujesz go na przykład w sprawie:
-
uzyskania dowodu osobistego lub paszportu,
-
świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
-
ZUS (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego)
-
alimentów,
-
przyznania: opieki, kurateli, adopcji,
-
zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.
Więcej informacji znajdą państwo na stronie www.gov.pl.