Wiadomości

Wtorek, 12 maja 2020

ELEKTRONICZNY ODPIS AKTU STANU CYWILNEGO

 

Kto może uzyskać wniosek?

Każda osoba, której akt dotyczy, oraz:

  • jej małżonek,

  • zstępni, wstępni, rodzeństwo,

  • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,

  • osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu),

  • sąd,

  • prokurator,

  • organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,

  • instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

 

Co musisz przygotować?

Dokumenty

  • jeśli chcesz dostać odpis dotyczący osoby z dalszej rodziny (która nie jest twoim współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem) lub osoby spoza rodziny - dokument, który potwierdzi twój interes prawny.

  • NIE musisz dołączać do wniosku żadnego dokumentu, który potwierdzi twój interes prawny, jeśli akt dotyczy:

    • ciebie,

    • twojego współmałżonka lub rodzeństwa,

    • twoich wstępnych lub zstępnych.

  • jeśli jesteś pełnomocnikiem – pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.

  • jeśli płacisz przelewem bankowym – potwierdzenie przelewu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.

Dane, których możesz potrzebować

Poniżej znajdziesz listę danych, których możesz potrzebować.

Do odpisu własnego aktu:

  • urodzenia: datę i miejsce urodzenia, serię i numer dokumentu tożsamości,

  • małżeństwa:

    • datę i miejsce urodzenia, serię i numer dokumentu tożsamości,

    • datę i miejsce zawarcia małżenstwa,

    • imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL).

Do odpisu aktu innej osoby:

  • urodzenia – dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL),

  • małżeństwa:

    • dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia (możesz podać inne dane, na przykład numer PESEL),

    • datę i miejsce zawarcia małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL współmałżonka).

  • zgonu:

    • dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i datę urodzenia (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL),

    • datę i miejsce zgonu.

Dodatkowe dane

Pamiętaj! Dodatkowe dane pomogą urzędnikowi szybciej przygotować odpis.

We wniosku możesz podać także:

  • urząd, który sporządził oryginalny akt – czyli zarejestrował urodzenie, małżeństwo lub zgon,

  • oznaczenie (numer) oryginalnego aktu.

W niektórych przypadkach system skieruje cię do automatycznego wydania odpisu aktu i nie poprosi cię o te dane.

 

Co musisz zrobić?

  1. Kliknij przycisk Wyślij wniosek.  

  2. Zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem. Po zalogowaniu przejdziesz do wniosku.

  3. Wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać odpis aktu.
    Możesz to zrobić:

    • osobiście – w dowolnym USC, do którego wysyłasz wniosek,

    • pocztą tradycyjną – na adres, który podasz we wniosku (nie zapłacisz za przesyłkę),

    • na swoją skrzynkę Gov (ePUAP).
      Ważne: Pamiętaj, że na skrzynkę nie dostaniesz wielojęzycznego odpisu skróconego.

  4. Wypełnij wniosek. Wpisz dane i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.

  5. Wybierz cel wydania odpisu (w niektórych sytuacjach wymagane będzie uzasadnienie). 

  6. Jeśli opłata za odpis jest wymagana – wybierz sposób płatności. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.

  7. Sprawdź wniosek. Podpisz go elektronicznie w wybrany sposób:

    • podpisem zaufanym,

    • kwalifikowanym podpisem elektronicznym (jeśli wybierzesz płatność online, ta opcja będzie niedostępna). 

  8. Jeśli wniosek zostanie poprawnie wypełniony i wysłany do urzędu – na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

  9. Odbierz odpis aktu w wybrany wcześniej sposób. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać

Uwaga! Odpis aktu stanu cywilnego przesłany na skrzynkę Gov (ePUAP) jest dokumentem elektronicznym XML lub PDF.  Nie drukuj go – przekazuj tylko w tej formie. Wydruk nie ma mocy prawnej i odbiorca może go nie uznać.

 

Ile zapłacisz?

  • 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),

  • 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.

Jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.

Jeśli wysyłasz wniosek online, masz do wyboru 2 sposoby płatności:

1. Płatność online. Zanim przejdziesz do wniosku, sprawdź:

Uwaga! opłata za odpis aktu zostanie powiększona o koszt poniesiony przez operatora płatności (59 groszy).

2. Przelew bankowy lub pocztowy. Zanim przejdziesz do wniosku, przygotuj potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej:

  1. Uzyskaj numer konta urzędu, do którego składasz wniosek. Jeśli nie znajdziesz go na stronie urzędu – skontaktuj się z urzędem.

  2. Zapłać za wydanie odpisu przelewem bankowym lub pocztowym.

  3. Przygotuj potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej. Może to być potwierdzenie pobrane ze strony banku lub zdjęcie potwierdzenia papierowego.

  4. Dołącz przygotowane potwierdzenie przelewu do wniosku.

Odpis aktu możesz dostać bezpłatnie. Nie zapłacisz za odpis, jeśli potrzebujesz go na przykład w sprawie:

  • uzyskania dowodu osobistego lub paszportu,

  • świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,

  • ZUS (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego)

  • alimentów,

  • przyznania: opieki, kurateli, adopcji,

  • zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

 

Więcej informacji znajdą państwo na stronie www.gov.pl.