Przejdź do stopki

Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XVII/103/04

    wyświetleń: 504

Treść

Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XVII/103/04
Rady Gminy Słopnice z dnia 26.08.2004r

U Z A S A D N I E N I E

do stwierdzenia zgodności projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Słopnice z ustaleniami „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Słopnice” zatwierdzonego Uchwałą Nr XII/86/99 Rady Gminy Słopnice z dnia 22 grudnia 1999r.

Zgodnie z § 3 tekstu „Studium” – ustalenia Studium są wiążące dla organów Gminy przy sporządzaniu projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie:

  • priorytetów strategii i polityki rozwoju Gminy,

  • ochrony i rehabilitacji środowiska przyrodniczego, kulturowego i ochrony krajobrazowej,

  • zasad i kierunków rozwoju struktury funkcjonalno-przestrzennej,

  • terenów wymagających przekształceń w zakresie dotychczasowych funkcji i sposobów użytkowania.

    W odniesieniu do polityki przestrzennej, za priorytety rozwoju Studium przyjmuje:

    • pierwszoplanową aktywizację gospodarczą obszarów charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami uzbrojenia i koncentracją zainwestowania przy głównych szlakach komunikacyjnych,

    • „specjalizację” funkcji w poszczególnych rejonach Gminy, w nawiązaniu do naturalnych predyspozycji środowiska,

    • ochronę zasobów przyrody, w tym zachowanie uwarunkowań wynikających z położenia Gminy w Obszarze Chronionego Krajobrazu (obejmującego dawne województwo nowosądeckie),

    • ochronę lasów i terenów do zalesienia, korytarzy ekologicznych, wód, gruntów rolnych i czystości powietrza,

    • ochronę środowiska miejscowych (obiektów miejscowych, zabytków, tradycji budownictwa) oraz podporządkowanie działań miejscowych zasadom ochrony krajobrazu miejscowych.

      Uszczegółowienie miejscowych zasad – jak stanowi Studium – winno nastąpić w planach miejscowych.

      Strukturę funkcjonalno-przestrzenną Gminy tworzą:

      1. Obszary przyrodnicze:

      1) zalesionych grzbietów i dolin o dominacji funkcji ekologicznych i ochronnych, z dopuszczeniem rozwoju turystyki i rekreacji wraz z obsługą turystyki górskiej, narciarstwa, leśnictwa i pasterstwa, infrastruktury technicznej i funkcji naukowo-badawczych

      2) pogórza rolno-zadrzewieniowe, lokalnie osadnicze, pogórza Beskidu Wyspowego z dominacją rolnictwa, turystyki i rekreacji z dopuszczeniem rozwoju osadnictwa w obrębie istniejących skupisk zabudowy; północne stoki do rozwoju sportów zimowych, zwiększenie zalesień i zadrzewień,

      3) Strefa doliny Słopniczanki - osadnicza do intensywniejszego rozwoju społeczno-gospodarczego; pod warunkiem ochrony wartości przyrodniczych oraz wysokich standardów środowiska.

      2. Obszary chronione przed zainwestowaniem z uwagi na dominację funkcji ekologicznych i ochronnych:

      1) strefy ochrony ekosystemów leśnych i środowisk przejściowych, chronione przed zainwestowaniem ze względu na funkcje ekologiczne, rekreacyjne i walory krajobrazowe, na ściśle określonych warunkach dopuszczona funkcja turystyki, rekreacji, leśnictwa i infrastruktury technicznej, istniejące obiekty do utrzymania i modernizacji,

      2) strefy widokowo-krajobrazowe, korytarze ekologiczne, tereny otwarte w tym grunty chronione na mocy ustawy

      3) strefa ekologiczna dolin potoków, częściowo zagrożona powodziami – tworząca wraz z ciągami ekologicznymi oraz chronionymi ciągami widokowymi podstawowy ruszt ekologiczny na terenie Gminy,

      4) parki, cmentarze, znaczące zespoły zieleni urządzonej.

      Studium dopuszcza – na ściśle określonych warunkach:

      • zainwestowanie w strefach ekologicznych w sposób nie stanowiący zagrożenia funkcji stref,

      • rozwój zainwestowania terenów mieszkaniowych, usług publicznych i komercyjnych – jako obszarów wielofunkcyjnych z cechami lokalnych zespołów centrotwórczych,

      • obiekty i urządzenia produkcji rolniczej i obsługi gospodarki rolnej z towarzyszącym mieszkalnictwem,

      • działalność gospodarczą i obsługę techniczno-gospodarczą gminy i wsi,

      • obiekty i urządzenia związane z turystyką, sportami zimowymi i rekreacją.

        W wymienionych wyżej strefach i obszarach wydzielone zostały tereny do ograniczenia rozwoju – obejmujące:

        • osuwiska czynne i tereny zagrożone osuwaniem mas ziemnych,

        • wolne od zainwestowania kompleksy leśno-rolne,

        • strefy ekologiczne potoków z zagrożeniem powodziowym.

          Mając na uwadze ustalenia „Studium” – w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Słopnice uwzględniono – z uszczegółowieniem i dostosowaniem do problematyki planu miejscowego – oraz sformułowano ściśle określone warunki zagospodarowania i wykorzystania terenów, z jednoczesnym wykorzystaniem opracowania ekofizjograficznego sporządzonego dla obszaru całej gminy – w zakresie:

          • ochrony ciągów i stref ekologicznych,

          • ograniczenia zabudowy w terenach potencjalnie osuwiskowych (podwyższonego ryzyka budowlanego) oraz zakazu zabudowy na terenach czynnych osuwisk,

          • ochrony stref ekologicznych potoków z zakazem nowej zabudowy kubaturowej,

          • poprawy retencyjności obszaru, zachowania i rekonstrukcji obudowy biologicznej cieków i obszarów źródliskowych oraz ochrony wód podziemnych,

          • ograniczenia nowej zabudowy w strefie rolno-leśnej,

          • ochrony przed zabudową zwartych kompleksów gleb chronionych, o relatywnie najlepszych klasach bonitacyjnych w Gminie,

          • podporządkowania nowej zabudowy zasadom ochrony krajobrazu,

          • ochrony dóbr kultury,

          • koncentracji nowej zabudowy w wyznaczonych w „Studium” obszarach wielofunkcyjnych (mieszkalnictwo, usługi publiczne i komercyjne, rzemiosło i drobny przemysł usługowy – z obsługą komunikacyjną i infrastrukturą techniczną) z jednoczesnym podporządkowaniem kryteriów rozpatrzenia zgłoszonych do planu wniosków zasadom określonym w „Studium”,

          • stworzenia warunków rozwoju urządzeń produkcyjnych i obsługi technicznej gminy

          • stworzenia warunków rozwoju dla funkcji turystyki, sportu, rekreacji i hydroterapii.

            W zakresie infrastruktury technicznej – zgodnie z zasadami przyjętymi w „Studium”:

            • zachowano nadrzędny układ komunikacyjny dróg powiatowych, zabezpieczając możliwość modernizacji dla uzyskania właściwych parametrów technicznych,

            • adaptowano lokalny układ komunikacyjny dróg gminnych i dojazdowych z zabezpieczeniem rozwoju i modernizacji,

            • uwzględniono zasady rozwiązania gospodarki ściekowej z zaplanowaniem skanalizowania wsi z odprowadzeniem ścieków na zbiorczą oczyszczalnię zlokalizowaną na granicy z gminą Tymbark, dla przysiółków Zadziele, Barszcze, Pogorzelisko-Podwesoła Bace i Przylaski na małe pełnosprawne oczyszczalnie ścieków, a dla części pozostałej dopuszczono systemy lokalne oraz rozwiązania indywidualne,

            • w zakresie zaopatrzenia w wodę przewidziano możliwość rozbudowy wodociągów wiejskich oraz realizację nowych wodociągów zbiorczych i lokalnych

            • w zakresie gospodarki odpadami przewidziano segregację odpadów w miejscu ich wytwarzania i wywóz na istniejące na terenie gminy Słopnice składowisko odpadów stałych,

            • przewidziano dalszy rozwój gazownictwa przewodowego, w tym również dla terenów znajdujących się poza obszarem gminy ( Szczawnica, Krościenko, Limanowa)

            • objęto ochroną istniejące złoża ropy i gazu

            • w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną zaplanowano rozbudowę sieci rozdzielczej średniego i niskiego napięcia oraz stacji transformatorowych na podstawie zbilansowanych potrzeb.

              Na zakończenie niniejszego uzasadnienia należy stwierdzić, że „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Słopnice” opracowane było w latach 1997-1999 na innych zasadach (opartych na ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym) w zakresie problematyki, szczegółowości i skali opracowania – w stosunku do zasad obecnie obowiązujących.

              Mimo utrudnionej transpozycji (z podanych wyżej przyczyn) – w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Słopnice zachowana została zgodność założeń „Studium” w konstrukcji ustaleń funkcjonalno-przestrzennych tego planu.

              Przewodniczący Rady
              Józef Filipiak