Źródła informacji
Treść
Ważnym źródłem informacji na temat historii i tradycji Słopnic są publikacje, traktujące na temat kultury, tradycji i historii naszej miejscowości. Opracowania te są bogatym w fotografie zbiorem faktów i wspomnień, jakie udało się autorom zgromadzić i zapisać na kartach książek. Każda z nich skupia się na różnorodnych i z różnych względów wyjątkowo ważnych dla autorów aspektach z dziejów Słopnic. Są to ciekawe lektury, stanowiące źródła wiedzy dla nas i następnych pokoleń.
"SŁOPNICE. DZIEJE WSI I PARAFII" (Autor: Ks. Stanisław Wojcieszak)
Książka ta składa się z sześciu rozdziałów, które kolejno obrazują powstanie wsi i parafii, uposażenie parafii, opis ludności zamieszkującej Słopnice na przestrzeni lat i ich problemy demograficzne. Autor opisuje także słopnickie kościoły, ich historię i architekturę oraz funkcjonowanie duszpasterstwa, szkolnictwa i grup parafialnych. Publikacja bazuje na pracy naukowej o historii parafii napisanej w 1986 roku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Jej celem, jak podkreśla autor, jest odkrycie i poznanie dziejów parafii św. Andrzeja Apostoła. Książka została wydana w 1999 roku, u progu nowego tysiąclecia.
"SŁOPNICE. ZIEMIA KAPŁAŃSKA I BŁOGOSŁAWIONA"(Autor: Ks. Stanisław Wojcieszak)
Książka zawiera monografie żyjących i zmarłych kapłanów a także braci i sióstr zakonnych wywodzących się z naszej wsi oraz związanych pochodzeniem ze Słopnicami. W sumie opisuje życie ponad 100 naszych rodaków, którzy poświęcili się Bogu. Opisuje też środowisko, w którym wzrastali. Książka ma formę albumową i ubogacona jest licznymi fotografiami z czterech pór roku. Książka zadedykowana jest wszystkim rodakom.
"SŁOPNICE. OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA. ZAPISKI, DOKUMENTY, WSPOMNIENIA"(Autorka: Maria Król)
To opracowanie mające na celu przedstawienie historii Słopnic z weksponowaniem stosunków społeczno – gospodarczych i politycznych od II połowy XVIII wieku. Tematyka zgromadzonego materiału, na podstawie kroniki parafialnej, kronik szkolnych, materiałów faktograficznych, jest różnorodna, co znajduje odbicie zwłaszcza w rozdziale I. Zawiera on m. in. Życiorysy osób, które urodziły się w Słopnicach i dzięki zdobytym kwalifikacjom odegrały znaczącą rolę w życiu społeczno – politycznym kraju. Również w tym rozdziale chciałam przestawić archaiczne i gwarowe słownictwo wsi, także wspomnienia osób starszych, które są skarbnicą wiedzy o przeszłości. Ponadto opisałam typowe prace wiejskie, jak: obróbka lnu i tłoczenie oleju oraz znaczenie organizacji społecznych działających na terenie wsi. W rozdziale II wykorzystałam zapisy kronikarskie dotyczące I wojny światowej, m. in. z pobytu Józefa Piłsudskiego w Słopnicach, wspomnienia mieszkańca – żołnierza frontowego i wspomnienia wnuczki innego żołnierza I wojny światowej. Materiał do rozdziałów III i IV zbierałam w latach 1960-1986, pracowałam wówczas jako nauczycielka historii w Szkole Podstawowej Nr 1 w Słopnicach i jednocześnie gromadziłam materiały faktograficzne z okresu okupacji, takie jak: zdjęcia, odznaczenia, świadectwa szkolne, listy, pocztówki i inne pamiątki osób, które brały udział w działaniach wojennych lub partyzanckich. Rozdziały V i VI dotyczą osiągnięć artystycznych z zakresu malarstwa i tradycyjnej kultury regionu Słopnic. W rozdziale VII przestawiłam osiągnięcia sportowe niektórych mieszkańców wsi. W poszczególnych rozdziałach przyjęłam układ systematyczny, stosując chronologię w jego ramach. (Maria Król)
"SŁOPNICE.OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA. HISTORIA SZKOLNICTWA W SŁOPNICACH" (Autor: Kazimierz Szczecina)
W pracy zatytułowanej „Słopnice. Ocalić od zapomnienia. Historia szkolnictwa w Słopnicach” zebrano fakty opisane w kronikach, protokołach, dziennikach podawczych i innych dokumentach znajdujących się w archiwach poszczególnych placówek oświatowych z terenu Słopnic. Opisano również szkoły i przedszkola, które przestały istnieć. Oprócz faktów związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem szkół w różnych okresach, znajdzie Czytelnik opisy warunków życia mieszkańców Słopnic, metod wychowawczych w domu i w szkole, zatrudnienia dzieci do prac domowych i na tak zwanej „służbie” oraz w czasie działań wojennych I i II wojny światowej. Podano konkretne zalecenia władz zmuszające dzieci do wykonywania określonych zadań na rzecz wojska i okupanta. Szczegółowo opisano starania Szkół Podstawowych Nr 1, Nr 3 i Nr 4 o budowę nowych obiektów i materialny wkład mieszkańców w partycypację budowy oraz trudności w trakcie ich realizacji. Przedstawione zostało także tajne nauczanie na szczeblu poszczególnych miejscowości powiatu limanowskiego. Ciekawą lekturą dla młodego Czytelnika będzie opis działania władz w zakresie laicyzacji kraju, w tym szkoły, oraz czynny udział rodziców słopnickich w obronie krzyży w 1958 roku. Całość kończą biografie osób zmarłych (księży i nauczycieli) oraz aneksy. (Kazimierz Szczecina)